Is creatine het beste fitness supplement?

Als (amateur)sporter ben je altijd op zoek naar manieren om je lichaam beter te voeden, zodat je onder meer een groter uithoudingsvermogen krijgt en je ook meer kracht kan leveren over een langere tijd. Creatine is een uitermate geschikt supplement die bij iedere fitness beoefenaar in zijn of haar dieet zou moeten zitten.

Creatine is een stof die iedereen in zijn of haar lichaam van nature aanmaakt. De stof helpt onder andere bij de energievoorziening van je spieren. Dit maakt dat bij meer creatine in je lichaam er meer energie richting je spieren gaat. Dat is precies wat een bodybuilder of sporter nodig heeft bij bijvoorbeeld de krachttraining. Zodra je je spieren actief traint breken ze beetje bij beetje af. Om snel en goed te herstellen en je spieren weer aan te sterken heb je creatine nodig. Daarnaast zorgt creatine niet alleen voor herstel, je kunt je spieren ook zwaarder belasten tijdens het trainen als je meer creatine in je lichaam hebt.

creatine

Creatine binnen krijgen

Zoals eerder gezegd maakt je lichaam van nature ook al creatine aan, ongeveer één gram per dag. Daarnaast kan je de hoeveelheid creatine in je lichaam ook beïnvloeden. Dit beïnvloeden doe je door middel van de juiste voeding of door middel van het innemen van supplementen. Zo zit er onder andere veel creatine in vlees, zoals rundvlees of varkensvlees, en in allerlei soorten vis. Door varkensvlees maakt je lichaam tot wel 5 gram creatine per kilo vlees extra aan. Dit is dus een hele handige manier om snel extra creatine in je lichaam aan te maken.

Wat doet creatine

Creatine zorgt voor een verhoging van de hoeveelheid creatinefosfaat in je spieren. Dit houdt in dat bij een grotere hoeveelheid creatine in je lichaam je spieren een explosieve beweging langer vol kunnen houden. Die bewegingen voer je eigenlijk altijd uit bij krachttraingen. Daarom is het voor mensen die krachttraining beoefenen ook van groot belang om meer creatine binnen te krijgen. Naast het ervaren van meer kracht in je spieren, verband je ook sneller vet bij een grotere hoeveelheid creatine in je lichaam.

Verschillende soorten

Er zijn tegenwoordig verschillende soorten creatine op de markt in de supplementen, aldus makkelijk te gebruiken. Creatine monohydraat is tot op heden nog steeds de beste variant die verkrijgbaar is. Dit is dan ook de meest populaire en meest verkochte variant van creatine. De mono hydraat variant zorgt onder andere voor vergroting van de spiermassa en de kracht die je in je spieren voelt. Daarnaast nemen je spieren meer water op onder invloed van het mono hydraat. Dit maakt je spieren ook groter ogen.

Een andere creatine variant is ethyl ester. Deze variant lost veel minder goed op in water. Echter claimen de makers van de ethyl ester variant dat de creatine veel sneller je spiercellen bereikt. Dit zou betekenen dat je dus eerder effect voelt nadat je het supplement hebt ingenomen. Op die manier kan je tot een half uur van te voren het supplement nog innemen, zodat je er tijdens de training profijt van hebt.

Daarnaast is er nog de kre-alkalyn variant. Deze variant bestaat voor het grootste deel uit creatine mono hydraat. Echter is er nog een stoef toegevoegd die voor een snellere opname zou zorgen. Echter is dit nog niet officieel bevestigd en is de werking hetzelfde als die van mono hydraat.

Een vierde variant van creatine is HCL. Deze variant zou beter opgenomen moeten worden in je lichaam. Echter is hier ook geen sterk bewijs voor en is de werking van mono hydraat nog steeds als beste getest.

De laatste creatine variant is Nitrate. Dit bevat naast het mono hydraat ook nitraat. De laatste stof zou er voor zorgen dat er nog meer bloed naar je spieren gaat waardoor je nog meer kan pompen tijdens de krachttraining. Meer anabolen artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *